Rabu, 31 Oktober 2012

Ikan Terubuk Masak Kuah Haji Sulaiman

Bismillah

Sedikit coleteh hehe, ;) resepi ini merupakan makanan kegemaran mak saya....dan juga sesuai dimakan untuk org yg x sihat/ sakit.....sebenarnya mak saya tak tahu exactly bahan2 untuk resepi kuah haji sulaiman ini....mak saya pernah merasa dan makan makanan ini dahulu, melalui rasa makanan yg dimakannya itu mak saya mengagak apakah bahan2nya dan cuba memasaknya..pendek kata mak saya cuba mencipta resepi/mereka bahan2 hasil dari merasai masakan tersebut..dan paling kelakarnya saya tak kenal siapakah haji sulaiman itu? sedara ke apa ke? saya tak tahu pula..dan kenapa kah nama kuahnya haji sulaiman? maybe seorg yg bernama haji sulaiman itu kot yg cipta kuahnya itu hehe ok..mari kita lihat bahan2...


Bahan-Bahan

Bahan A

10 -12 biji Lada Hidup
6 biji Bawang Merah
3 biji Bawang Putih
Sedikit/seulas kecil (hujung jari) Halia
Sedikit /kecil Hujung Jari saja Kunyit Hidup
Sebesar Ibu Jari Belacan
 ________________________
Semua bahan A diatas siap diblend hancur


Seterusnya Bahan B

1 keping Asam keping
2-3 Batang Serai
1 Biji Tomato belah 4
Sehelai Daun Kunyit
Garam secukup rasa

Cara-Cara Buatnya 

1- Garingkan Bahan A..(masukkan serai pada waktu ini boleh..)
2- Dah garing masukkan Serai dan Asam Keping
3-  Kemudian masukkan garam secukup rasa
4- Dah cukup rasa masukkan Ikan terubuk
5- Selepas 3-4 minit ikan dah masak boleh masukkan sehelai Daun Kunyit
6) Tutup api dna tudung periuk

---> maaf ..tiada gambar hehe tapi masakannya berwarna oren2 kekuningan...hehehe insyaAllah sedap rasanya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan